Thursday, June 21, 2012

Sarapan Kesyukuran

Salam semua...
Rasa sangat bersyukur atas segala kurniaan dan nikmat yang diberikan.  Jadi hari nie sebagai tanda kesyukuran masak bihun goreng dan buat pulut seri kaya untuk dibawa ke sekolah dan makan bersama dengan rakan-rakan.  Itu je la yang mampu disediakan di masa ini.
Gambar atas dan bawah nie pulut seri kaya yang dibuat malam tadi.  Mula-mula memang cadangnya nak buat pulut dan makan bersama rendang atau kari tapi bila pulut ada dalam sekilo je, terus tukar dan buat pulut seri kaya.  Resepi ingat-ingat lupa yang pernah diminta dari Mak Lang dan cara membuat dok ingat lagi cara arwah mak buat dulu-dulu, jadi cuba la buat.  Masa arwah mak masih hidup dulu tak pernah tanya sukatan cuma selalu tengok  mak buat kuih nie, sebab suka makan.  Ada yang panggil seri muka atau pulut sekaya tapi dari dulu lagi mak selalu kata pulut seri kaya.  Satu lagi yang mak selalu buat, sama jugak cuma dalam pulut tue dicampur dengan ubi kayu yang dipanggil raden galoh.  Nie bila pulut ada sikit saja jadi tambah dengan ubi kayu.  Sedapnya... 
Alhamdulillah cubaan membuat pulut seri kaya nie menjadi, tak terlalu manis orang kata just nice hehehe sapa lagi nak puji kan.  Nie boleh dikatakan cubaan kedua membuat kuih di atas.  Bila dipotong cam tue la bentuknya.  Ok la kan. 
Selain pulut seri kaya nie, goreng jugak bihun.  Nie bekal yang adik bawa ke tempat kerja dia untuk dimakan bersama dengan kawan-kawan dia.  Saja je nak tunjuk gambar pulut seri kaya dan bihun goreng nie sebab selalu tunjuk gambar makan kat luar je kan, jarang ke tak pernah tunjuk gambar makanan yang dimasak.  Bukan tak reti masak, bole tapi selalu masak simple-simple je jadi segan nak tunjuk kat sini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ada Ke Yang Membaca??