Monday, January 18, 2016

Hari Ini Yang Istimewa...

Salam semua...
Memang tersangat lama tak ke halaman ini... Masuk menziarah pun sangat jarang... Sejak akhir-akhir ini lebih berminat untuk upload gambar-gambar dengan instagram berbanding fb, apa tah lagi nak update blog yang memang dari dulu sesekali baru nak tulis sesuatu.
Sebenarnya hari nie tarikh 18 Januari sangat istimewa. Hari nie 12 tahun yang lalu emak pergi meninggalkan kami semua... masih teringat lagi hari itu.  Al Fatihah untuk arwah emak dan abah... Nanti la bila rajin mungkin boleh citer-citer di sini.

Tahun baru 2016 pun sudah 18 hari berlalu... Ok la nanti bila ada cerita dan yang paling penting ada kerajinan akan ku singgah lagi di sini

Monday, October 06, 2014

Homemade Good Luck Card

Salam semua...
Kad nie dah buat lama sebenarnya kalau tak silap awal tahun dalam bulan Mac lepas kot.  Kawan yang minta tolong buatkan untuk anak dia yang akan menghadapi SPM hujung tahun ini.  Baru-baru  nie dia minta untuk buat satu lagi kad good luck untuk anak dia sebab SPM dah tak lama dah kan.
Jenuh nak fikir nak buat macam mana pulak kad kali nie.  Dia minta kalau boleh gunakan colour yang striking dan colourful.  Ye la... kad nie macam tak ceria pun kan...
Ok nanti kalau dah siap akan tunjuk dalam blog nie insya Allah. 

Sunday, October 05, 2014

Selamat Hari Raya Aidil Adha

Salam semua...
Hari nie 10 Zulhijjah 1435 Hijriah, Hari Raya Aidil Adha atau Hari Raya Qorban.  Nampaknya tahun nie raya di Manjung saja dan macam tak de sambutan pun sebab tak de pun masak ketupat atau rendang.  Sebab bila raya tanpa ketupat dan rendang nie macam tak berseri je tambah tak de sapa-sapa pun yang datang berhari raya bersama huhuhu...
Cuma masak mee kuah je untuk hari raya nie dan beli kek karamel dari jiran sebelah rumah. Semalam dah petang baru ke kedai untuk cari bahan-bahan untuk memasak, banyak benda yang dah habis jadi masak je la dengan apa yang ada.  Alhamdulillah.... ada jugak kawan yang berkunjung jadi hidang mee kuah nie je la... sebenarnya tak tau nak panggil mee rebus atau mee kari bila ditanya senang cakap je mee kuah sebab berkuahkan. 
Ok selamat hari raya maaf zahir dan batin untuk semua...

Tuesday, September 30, 2014

Main Masak-masak

Salam semua...
Nie citer main masak-masak hari Ahad, 28 September 2014 baru nie tapi baru nak coret di dalam blog nie... hari Selasa dah pun.  Ye la bila dah lama tak menulis, susah sikit nak keluar idea.  Jadi kita mula dengan coret pasal masakan la.  Tak tau la pulak lepas nie 5 bulan lagi baru nak coret apa-apa lagi hehehe....

Adik yang bongsu datang ke rumah hari Ahad baru nie dan pagi tadi baru balik semula ke rumahnya di Kota Warisan sebab dia standby awal pagi esok, sebab tue balik awal katanya.  Hari Raya Aidil Adha nie dia tak cuti sama jugak masa Hari Raya Aidil Fitri kena kerja.  Jadi kononnya nak masak something special la... tapi special ke???
Menu biasa-biasa je, tapi akak pagi-pagi lagi dah ke dapur untuk masak-masak.  Jadi menu hari Ahad tue sambal ikan bilis dengan petai.  Petai nie beli minggu lepas lagi sampai 2 ikat sebab penjual di pasar Manjung tue jual murah RM3.00 untuk 2 ikat sebab dah nak kecut petai-petai tue.  Walau bagaimana pun rapat-rapat buahnya, tapi  rupa ada orang dalamnya, tue yang dia nak cepat habis stok.  Hrmmm...
Masak jugak ketam masak lemak cili apa.  Ingat nak letak nenas tapi malas pulak nak keluar beli...  Ketam nie pun beli minggu lepas di Kampung Sitiawan hehehe... masa beli tue ketam nie baru je naik dari bot nelayan dan tengah gerak-gerak lagi.

Mesti ada sayurkan jadi masak kacang buncis dengan capsicum goreng je.  Ok la tue nie kira banyak dah lauk pauknya.
Kemudian buat jugak sambal nie tak tau la nak nama apa.  Belajar buat dengan Belkies, dia panggil sambal medan. tapi tak la sesedap air tangan Belkies.  Bahan-bahannya cili merah, cili api, bawang merah dan putih, tomato dan belacan. Goreng bahan-bahan tue dan kemudian tumbuk dan perah limau.
Ok sambal tue untuk cicah dengan tempe dan jugak terung goreng.  Ada jugak timun tapi lupa nak ambil gambar.  Ok tue la menu yang disediakan hari Ahad baru nie.  Petang tue masak pulak rendang ayam dan rebus ketupat plastik.  Kesian pulak nanti raya Boboy tak cuti jadi tak dapat nak makan ketupat rendang.  Tapi lupa la nak ambil gambar ketupat dan rendang tue..... abis dah pun.
Alhamdulillah...  Moga tak sampai 5 bulan untuk entry seterusnya hehehe...

Saturday, September 27, 2014

Nak Buat Apa....

Salam semua...
Sakitnya hati, marah, sedih dan macam-macam lagi rasa bila kena tipu hidup-hidup. Memang dah syak tapi kena hadap jugak nampaknya... bila la nak berubah dan insaf.  Apa pun sentiasa doakan yang terbaik.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ada Ke Yang Membaca??