Wednesday, June 20, 2012

Durian Oh Durian

Salam semua...
Bila tengok ada yang menayang gambar durian dan cerita tentang bestnya makan durian di Fb, maka keinginan nak makan durian pun datang.  Tapi di Manjung nie tak banyak lagi orang yang menjualnya.  Balik Taiping hujung minggu baru nie pun baru ada dua tiga gerai yang dibuka untuk menjual durian.  Mungkin di sebelah sini durian baru nak gugur dan di sebelah Pahang dan selatan durian dah mula gugur. Tak tau la pulak.
Nie nak cerita tentang durian yang dibeli minggu lepas.  Bila parking je kereta terus datang seorang apek nie bawa durian dan tunjuk isi durian yang nampak marvellous.  Dia kata durian udang merah. Jadi terus ke van dia sebab cadangnya nak beli dua biji je.  Kawan dia pun terus kopek sikit kulit durian untuk tunjuk isi durian dan memang nampak kuning dan lembut je.
Biasa bila beli durian dia letak dalam beg plastik je tapi kali nie penjual nie letak dalam karung macam karung letak baja atau simen tue.  Tengok gambar di atas dan bawah, tue la karungnya.  Kat sini la "Tipah tertipu"   bengang rasanya bila difikir-fikirkan.
Apa yang tertipunya??? Ok mula-mula saya nak beli 2 biji je tapi dia sibuk la kata mana cukup 2 biji ambil la 3, saya pun ok la bole jugak, nanti boleh buat pengat ke (ye la tue)... Kawan yang satu lagi tue dah siap dengan karung di atas tue dan letak durian-durian yang dicuba di dalam karung tersebut.  Kemudian dia terus lipat-lipat karung tue dan baru timbang.  Bila timbang saya terperanjat jugak 3 biji je, tapi kenapa berat sangat??  Tapi bayar je la dan dia terus angkat durian tue ke kereta dan letak dalam bonet kereta.  Tak nampak sebarang penipuan kan... saya kata dalam hati bagusnya apek nie siap tolong angkat sedangkan kereta agak jauh dari van dia.
Bila balik rumah baru la tau penipuan yang dilakukan oleh peniaga durian nie.  Tengok-tengok ada 4 biji durian sedangkan yang saya cuba dan beli 3 je kan.  Patut la dia guna karung tue sebab tak nampak berapa biji durian di dalamnya dan dia sibuk la tolong angkat supaya saya tak perasan.  Nasib baik durian yang ke 4 tue elok isinya walaupun bukan durian udang merah.  Cisss....   
Bila difikirkan balik patut la van jual durian nie sekejap je berhenti di satu-satu tempat dan pindah ke tempat lain.  Masa beli tue lepas dua tiga orang tengok dia terus ke tempat lain.  Jadi lain kali berhati-hati ye kawan-kawan tengok betul-betul apa yang dibeli jangan terlalu percayakan peniaga.  Dan kalau nak beli 2 beli 2 je jangan lebih...

3 comments:

Kesuma Angsana said...

citer durian lg...sayangnya saya x mkn durian ler hehehe

siti_m said...

ruginya... hehehe
sebab saya suka sangat durian..

dazs said...

Eh.sy baru krne tdi.modus operandi sama.van putih ek?sy ade amik gambar plet die.nk beli 5 bijik, die letak 10.kene rm380....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ada Ke Yang Membaca??