Sunday, May 01, 2011

Coretan Ke-44 - Popiah

Salam semua...
Hahaha... nie nak citer tentang makan-makan lagi, bosan ke?  Tak pe la di hari cuti nie memang makan-makan agenda utamakan.  Ok, lepas beli mee combat di dalam posting yang sebelum nie,saya juga ke gerai popiah di medan selera yang sama.  Ada dua gerai di sini satu Gerai Omar dan satu lagi Gerai Ella (glamer kan nama gerai dia ikut nama penyanyi Ella) dan saya ke gerai yang pertama.
Memang famous la popiah basah Larut Matang dan dijual RM0.60 satu. 
Ok gambar atas nie antara bahan-bahan yang diletak di dalam popiah boleh nampak taugeh, tauhu, sengkuang, udang kering dan sosnya.  Mungkin ada lagi bahan yang saya sendiri tak pasti.  Kalau dulu udang yang digunakan adalah udang basah yang telah direbus tapi sekarang pakai udang kering.
Mula-mula dia susun dulu kulit popiah tue ikut berapa banyak popiah yang hendak dibeli.  Tue dia 5  biji popiah diorder.
Kemudian diletak sos disetiap kulit popiah
Seterusnya bahan-bahan lain jugak diletak, heran kenapa dia tak pakai sarung tangan masa buat popiah nie.  Mungkin sebab dijual digerai kecil di satu medan selera jadi perkara ini tak ditekankan.  Kalau dijual di pasaraya besar mungkin perkara nie akan lebih diambil perhatian.
Popiah yang dah siap.  Cuma rasanya sekarang inti popiah nie agak kurang jika dibandingkan dengan yang dijual masa lalu yang intinya penuh dengan bahan-bahannya. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ada Ke Yang Membaca??