Monday, April 04, 2011

Coretan Ke-14 - Durian

Salam semua...
Musim durian datang lagi....  yeay!!! Sekarang di Seri Manjung sana sini orang jual durian.  Sebelum nie memang ada yang jual tapi tak sebanyak sekarang, boleh dikatakan ada je orang jual durian di tepi-tepi jalan.  Memang bila nampak orang jual durian mesti teringin nak beli.  Hari tu masa balik dari Taiping singgah beli durian di Changkat Jering dan akak yang jual tu kata nie durian Bukit Gantang.  Teringat masa arwah mak ada, kalau abah beli durian dalam kuantiti yang banyak mak mesti kukus pulut untuk dimakan dengan durian.  Ingat balik best betul...  Bila sembang dengan kawan-kawan ramai yang kata mereka selalu makan pulut dengan kuah durian, tapi keluarga saya memang  makan pulut dengan  durian yang mentah.

Kebetulan masa tu adik memang ada sekali jadi tanya dia nak makan pulut durian tak???  Kebetulan memang ada durian di rumah, jadi rendam pulut dan esok paginya kukus pulut untuk dimakan bersama durian.  Wah... sedapnya... lama tak makan...

Hari nie lepas balik sekolah teringin pulak beli durian dan singgah beli.  Ikut kata brother yang jual tu nie durian dari Kampung Gajah dan gerenti isi elok.  Hahaha iye la tu, selalu kena tipu je dia belah, kat pangsa yang isi elok bila balik pangsa yang lain mangko... Hampeh betul... Tapi brother nie siapa cakap dia bukan macam orang lain menipu, dia jual ikhlas dan jujur... hehehehe... Kalo ko tipu lepas nie tak beli dah....
(gambar kat atas semua ihsan google je)

2 comments:

hazlin said...

wakakaka...
tipah tertipu..
durian baru buat tempoyak.. yummy

siti_m said...

tempoyak buat sambal tempoyak sedap tue makan ngan ulam... kuah tempoyak pun sedap... olala..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ada Ke Yang Membaca??