Thursday, March 22, 2012

Murtabak La Pulak...

Salam semua...
Hari tue dah tunjuk gambar nasi briyani yang dicuba di restoran Victory dan Zam Zam yang terletak berdekatan dengan Arab Street. Ok kali nie nak tunjuk murtabak pulak.  Nie memang salah satu makanan yang termasuk dalam list makanan yang nak dicuba masa ke Singapore.  Kat tempat kita pun memang la ada tapi saja la nak cuba tengok apa keistimewaan hidangan nie sampai bila terbaca dalam blog-blog ramai yang kata mesti cuba.
Nie murtabak daging yang dicuba di Victory semasa hari pertama.  Pilih size yang kecil saja dan harga S$5.00, wah lebih kurang RM12.00 duit kita.  Tapi berbaloi sebab intinya memang daging sahaja dengan sedikit bawang besar yang dihiris nipis dan telur.  Memang puas hati la makan.
Atas nie pulak kuah dal rasanya makan dengan murtabak la kot, tak sure pulak kalau makan dengan nasi briyani.  Beza sikit dengan kuah dal yang biasa di tempat kita yang selalunya lebih cair.  Rasa sedap.
Hari terakhir tue makan di Zam Zam dan order murtabak daging seperti di atas dan juga muratabak kambing di bawah.  Bezanya di murtabak kambing diletakkan hirisan timun.
Murtabak di Zam Zam pun intinya banyak daging dan hanya sedikit saja bawang besar dan ada juga telur.  Memang special, kalau makan sorang-sorang tak perlu makan benda lain sure dah kenyang sebab besar walaupun minta size kecil.
Sebelum balik ambil dulu gambar pekerja yang sedang membuat murtabak.  Tempat membuat murtabak di bahagian depan kedai dan ada tingkap yang terbuka untuk pelanggan lihat.

Tue dia murtabak sedang dimasak di kuali leper yang besar.
Tue dia di Zam Zam murtabak dimasak menggunakan minyak zaitun, jadi lebih sihat.  Sebab tue harga pun kalau tak salah mahal sikit dari Victory.  Apa pun sekali lagi kami sependapat murtabak di Victory lebih sedap.  Tak tau la pulak kalau masa makan tue lapar sangat sampai semua rasa sedap.  Masa tanya kepada seorang peniaga kain di Arab Street, mana yang lebih sedap dia kata terpulang kepada selera masing-masing.  Ada yang suka Victory dan ada yang suka Zam Zam.  Jadi tak rugi cuba rasa nasi briyani dan murtabak di kedua-dua kedai nie.  Memang masing-masing ada keistimewaannya yang tersendiri.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ada Ke Yang Membaca??