Tuesday, March 20, 2012

Antara Nasi Briyani Victory dan Zam Zam...

Salam semua...
Memang makan-makan antara agenda utama masa bercuti ke Singapore baru-baru nie.  Nak shopping budget tak de, jadi jalan-jalan dan makan-makan je la.  Masa hari pertama tue memang tak makan dari pagi lagi dan lepas check-in kat hotel terus keluar untuk cari makan.  Naik teksi dan terus ke Arab Street untuk makan di Victory untuk mencuba nasi briyani di sana.  Ada restoran Victory dan Zam Zam yang famous dengan menu tersebut terletak berdepan dengan Masjid Sultan.  Kalau ada restoran lain yang famous jugak tak sure la pulak, mungkin ada lagi kot... 
Tengok gambar tue sebelah sebelah je. Signboard Victory tulisan kuning dan background hijau manakala Zam Zam sebaliknya.  Ok nie nak cerita tentang Nasi briyani antara dua restoran nie, makanan lain yang dicuba di kedua-dua restoran nie adalah murtabak.  Tue entry lagi satu la.
Order nasi briyani kambing seperti di atas yang berharga S$6.50.  Memang terbaik la briyani kambing di sini.
Order jugak briyani ayam seperti di atas dan satu lagi briyani daging tapi lupa nak ambil gambar, dua-dua briyani nie berharga S$6.00 setiap satu.  Setiap briyani nie dimasak berbeza. Makan begitu sahaja pun dah cukup tidak perlu lagi kuah lain. Beras basmathi yang digunakan pun memang panjang dan berkualiti.  Memang puas hati.
Simple je set nasi briyani, dihidangkan dengan timun yang diletak sos cili dan kuah kari. 
Ada juga diberi kuah dal rasanya untuk dimakan bersama murtabak.  Kari dia sedap la beza dengan rasa kari bila makan kat kedai mamak di sini.
Di hari akhir sekali lagi ke Arab Street, kali nie nak cuba makan nasi briyani di restoran Zam Zam pulak.  Saja cuba dan nak bandingkan antara Victory dan Zam Zam.  Gambar kat atas nie kuah yang dihidangkan bersama-sama dengan set nasi briyani. Lebih kurang sama dengan Victory ada kuah kari dan timun yang dituang sos di atasnya dan satu lagi timun yang digaul dengan serbuk cili rasanya.
Nie nasi briyani daging.
Satu lagi nasi briyani ayam. Kongsi-kongsi makan sebab hidangan agak banyak selain dari order murtabak juga.  Dari segi harga lebih kurang je antara keduanya.  Dan dari segi rasa pulak?  The verdict.... kami sebulat suara setuju nasi briyani di Victory lebih sedap, dari segi kuah dan nasinya.  Tapi ikut selera masing-masing la kan...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ada Ke Yang Membaca??