Tuesday, February 11, 2014

Romeo Jumpa Veterinar

Salam semua...
Antara pesanan dari kawan sebelum menyerahkan Romeo adalah jangan lupa hantar Romeo berjumpa dengan veterinar untuk dapatkan suntikan vaksin, sebab Romeo dah pun berumur 3 bulan dan belum dapat sebarang suntikan lagi.  Bila talipon pun perkara nie yang selalu ditanya.  Dah bawa jumpa vet ke?? 
Terus cari cat carrier di kedai supaya senang untuk bawa romeo nanti.  Adik kata bawa pakai kotak je, tapi sebab hari tue romeo boleh keluar dari carrier kawan jadi rasanya elok la beli je carrier nie sebab nanti nak guna jugak kan.  Cari di dua pet shop dan tak banyak pilihan sebab tak banyak pet shop kat Manjung... tapi bila dah masuk 3 bulan bela romeo baru tau ada beberapa pet shop yang selama nie tak tau pun kewujudannya. Iye la sebelum nie nak pegi pet shop buat apa tak de tujuankan. Tapi sekarang dah jadi antara kedai yang selalu singgah dan jadi favorite shop.
Gambar-gambar nie gambar lama, mula bawa romeo ke vet pada 24 Disember 2013 so peristiwa bermula dari tarikh tersebut. Dah lama gambar dan sedikit sebanyak entry telah diletak dalam draf tapi nak tunggu siap memakan masa, ada je halangan untuk siapkan entry. Haishhh...
Ok kita sambung balik, mula-mula romeo diperiksa dulu dengan melihat bulu, mata, telinga dan sebagainya.  Ok romeo sihat kata veterinar yang dijumpai.  Satu lagi dia kata romeo bole membesar lagi sebab tengok pada kaki dan tangan dia yang besar dan tegap itew.  Lepas tue terus cucuk romeo di belah belakang badan dia dan dipesan jangan mandikan dia selama seminggu.
3 Januari kena bawa Romeo sekali lagi untuk suntikan tapi kali nie untuk ubat cacing dan kutu pulak. Prosedur yang sama dijalankan macam suntikan vaksin kali pertama dulu.  
Romeo yang baru dikeluarkan dari carrier dia untuk dicucuk.  Diam je bila kena cucuk. Alololo... baik betul dia...
Bawah nie kucing yang sama umur dengan romeo yang dibawa untuk disuntik juga.
24 Januari 2014 sekali lagi bawa romeo untuk suntikan vaksin kali kedua, vaksin nie satu circle sebanyak tiga kali dalam tempoh sebulan sekali suntik.  Macam baby... kena suntik tiga kali kemudian baru la disuntik setahun sekali vaksin.
Kali ketiga sampai di sini, romeo tak nak keluar dari carrier dia, mungkin dah terbau ubat dan tau dia kena suntik kot. Jadi kena la keluarkan dia.
Suntikan vaksin kali kedua nie romeo ok je sebab balik rumah dia main-main dan lari sana sini.  Masa kali pertama, balik je dia tidur dan diam... bila malam baru dia main-main.  Ok saja la buat cerita romeo pergi jumpa veterinar sebab cerita sendiri tak banyak sangat yang nak dikongsi.  Orite nanti ada kerajinan akan bersambung semula blog nie. InsyaAllah. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ada Ke Yang Membaca??